O dokończenie Komisji wyjazdowej z dnia 22.06 2017 r. , na której w terenie sprawdzaliśmy stan naszych ścieżek rowerowych zaproponowałam by podjąć uchwałę w tej sprawie. Przewodniczący zobowiązał się przesłać projekt tej uchwały wraz ze spisanymi wnioskami. Jednak niestety przez wakacje nic nie zadziało się tym temacie. W związku z tragicznym wypadkiem z udziałem rowerzysty na jednym ze skrzyżowań - wskazanym przez członków tamtej komisji do poprawy bezpieczeństwa zwróciłam się do Pana Przewodniczącego o pilne zwołanie Komisji w tej sprawie. Okazało się, że nie ma jeszcze przygotowanego projektu uchwały, więc zobowiązałam się do jego zredagowania. Po kilku dniach został materiał przesłany e-mailem. W międzyczasie skontaktowałam się telefonicznie z wieloma organizacjami związanymi ze środowiskiem rowerowym tak, by zaprosić ich na najbliższą Komisję, o którą wnioskowałam do Przewodniczącego Komisji Sportu. Zależało mi by jak najwięcej osób doświadczonych w tym temacie mogło wziąć udział w dyskusji, tak by można wypracować najlepsze rozwiązania podnoszące komfort i przede wszystkim bezpieczeństwo korzystania z rowerów: rowerzystom jak również pieszym i zmotoryzowanym. Tematem, po wypadku, zajęła się także Przewodnicząca Komisji Spraw Społecznych, Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego, która w porozumieniu z Przewodniczącym Komisji Sportu, Rekreacji i Turystyki zaproponowała na dzień 4 października br termin wspólnej komisji i przygotowała swój projekt uchwały(który w znacznym wymiarze opierał się na mojej propozycji).
Ostatecznie komisja się odbyła. Zaproszenie przyjęli przedstawiciele Policji, ZDM (Tomasz Dąbiel), Fundacja Drogi Mazowsze(Adam Sobieraj), Warszawska Masa Krytyczna (Witek Smolik), Klub Korona Wilanów (Mariusz Lichosik), Trener rowerzystów i kilkoro mieszkańców Wilanowa. Dowiedzieliśmy się, że ZDM planuje już postawienie świateł na skrzyżowaniu z ul. Drewny, Simens podpisał już umowę na projekt wykonawczy do 12.03.2018 i środki na ten cel są już zabezpieczone. W innych proponowanych przez nas lokalizacjach o niskim progu bezpieczeństwa zobowiązało się ZDM zorganizować aktywne przejścia dla pieszych. Zastanawiano się nad postawieniem radaru, lecz w opinii ekspertów nie podnosi to wbrew pozorom bezpieczeństwa pieszych. Poruszaliśmy kwestię ścieżki rowerowej wzdłuż ul. Przyczółkowej - jaki jest jej status: droga serwisowa czy ścieżka pieszo-rowerowa oraz jej złe oznakowanie. Policja jednoznacznie stwierdziła iż jest to uznana droga rowerowa.
Wnioskowałam o:
- ujednolicenie na całej długości ścieżki pieszo-rowerowej przy ul. Przyczółkowej
- podzielenie jej na pół(piesi i rowerzyści) i oświetlenie
- podniesienie poziomu edukacji w szkołach i wśród mieszkańców w zakresie prawa obowiązującego - częstsze egzaminy w szkołach na karty rowerowe, informatory dla mieszkańców(Zarząd zobowiązał się zamieścić na stronie plik”Dobre maniery - samochody, piesi i rowery” z cyklu kampanii „ Kierunek życzliwość na drodze”, który wydał Wydział Komunikacji Społecznej przy Urzędzie Miasta Warszawy
- częstsze kontrole ruchu na ścieżkach rowerowych
- wprowadzenie zasad i obowiązków dla osób trenujących amatorskie kolarstwo
- przeprowadzenie badań statystycznych - korytarzy ruchu w Wilanowie
- wprowadzenie Oficera Ruchu w Warszawie wzorem Wrocławia
- dokończenie szybkie ścieżki rowerowej wzdłuż ul. Wiertniczej - II Etap od Nałęczowskiej(Zdm stwierdziło, że projekt ten jest realizowany ze środków unijnych i przeznaczą w związku z tym dodatkowe środki finansowe na edukację)
- dokończenie ścieżki rowerowej do Konstancina, zwłaszcza jeśli namawiamy ludzi by korzystali z rowerów jako alternatywy dla komunikacji samochodowej i skoro Konstancin ma Veturillo.
Często pojawiał się wniosek o zmianę mentalności mieszkańców. Jak stwierdził pan Sobieraj: Mentalność to edukacja, a ta jest niewystarczająca. Jak widać tu jest ogromne pole do działania w Wilanowie!
Przygotowany projekt uchwały został z poprawkami przyjęty i trafił na najbliższą sesję Rady Dzielnicy w dniu 18.10.2017. Nie został podjęty gdyż Przewodniczący Rady miał obiekcje czy możemy nazywać drogę serwisową ścieżką rowerową pomimo mojego wyjaśnienia, że temat ten był poruszany na połączonych Komisjach w dniu 4.10 i Policja jasno wypowiedziała się w tej sprawie. Przewodniczący Rady Dzielnicy polecił sprawdzić to w protokole i oddalił Stanowisko na kolejną Sesję Rady w dniu 29.11.2017, na której ostatecznie została ona uchwalona.